*

Kantolalta

Moniarvoisuus ja hallitusvalta

Halla-ahon Perussuomalaiset joutui lähtemään hallituksesta siksi, että Sipilä ja Orpo torjuivat moniarvoisuuden. Potkujen julkisissa perusteluissa sekä Sipilä että Orpo korostivat, ettei kyse ole Halla-ahon henkilöstä vaan niistä arvoista, joita hän ja hänen rinnalleen Perussuomalaisten puheenjohtajistoon valitut edustavat. Ottaen huomioon Eurooppaa, EU:ta ja Suomea koskevat lähiajan erityiset haasteet, on tärkeätä, että hallitus uusia haasteita kohdatessaan voi toimia yhdenmukaisesti ja riittävän yhtenäisten arvojen pohjalta.

Halla-ahon ja varapuheenjohtajien valinnan jälkeen Perussuomalaiset näyttäytyi Sipilälle ja Orpolle uutena tai ainakin rajusti muuttuneena puolueena. Kesärannan keskusteluissa kävi selväksi, että arvopohjat ovat niin erilaiset, ettei ole olemassa sellaista luottamusta, jota tarvitaan hallituksen toimintakyvyn varmistamiseksi. Halla-ahon Perussuomalaiset sai potkut, siitä huolimatta, että puheenjohtaja vakuutti puolueen sitoutuvan hallitusohjelmaan. Pääministerin vahva näkemys oli, että on olemassa raja sille, miten suurta moniarvoisuutta hallituksen sisällä voidaan sietää.

Arvopohdinnan tiimellyksessä pääministeri intoutui filosofoimaan siinä määrin vapaasti, että osassa yleisöä heräsi ihmettelyä, mitä pääministeri oikein tarkoittaa sanoessaan, että sinänsä ei ole olemassa oikeita tai vääriä arvoja. Filosofiassa tämä onkin kiistelty kysymys. Luonnonoikeusajattelulla on antiikista saakka ollut vahva asema. Tähän kuuluu ajatus, että on olemassa luonnostaan joitakin kaikille ihmisille yhteisiä arvoja. Uudelta ajalta lähtien tämä klassinen ajattelutapa on kyseenalaistettu. Siitä mitä on, ei voida johtaa päätelmää mitä pitää olla. Arvoja ei voida suoraan päätellä tosiasioista. Arvot ovat lopulta sopimuksenvaraisia ja filosofisessa mielessä suhteellisia.

Politiikka ei kuitenkaan ole mikään filosofian osa-alue. Politiikka syntyy ihmisiä yhdistävistä arvoista, päämääristä ja tavoitteista. Arvot ovat inhimillisen kulttuurin kehityksen myötä syntyneitä vakiintuneita, yhteisiä ja suhteellisen vakaita käsityksiä siitä mikä on oikein tai väärin, mikä tavoiteltavaa ja mikä vältettävää. Politiikka perustuu arvoihin, jotka antavat suunnan ja perustelevat sen, miten valintoja vaihtoehtojen välillä tehdään. Politiikka perustuu näkemykseen, että on olemassa oikeita arvoja ja vääriä arvoja. Eri poliittisilla liikkeillä voi olla eri käsitys siitä, mitkä ovat oikeita ja mitkä vääriä arvoja. Mutta tämä ei ole sama asia kuin sanoa, ettei sinänsä ole mitään oikeita tai vääriä arvoja.

Käytännössä Sipilä torjui hallituksen moniarvoisuuden, tai ainakin käytti sitä perusteluna Halla-ahon Perussuomalaisten potkuille. Olisi mielenkiintoista tietää, huomasivatko perussuomalaiset, jotka vastustavat monikulttuurisuutta, että heidät heitettiin ulos juuri siksi, että heidän mukana olonsa hallituksessa olisi merkinnyt moniarvoisuutena ilmenevän monikulttuurisuuden hyväksymistä hallituksessa.

Jussi Halla-ahon kirjoittelu samoin kuin Teuvo Hakkaraisen eräät lausumat, joista on annettu tuomioita, on tässä kuviossa nähty merkkeinä siitä, millaiseen arvomaailmaan Halla-ahon ja kumppaneiden Perussuomalaiset nojaa toiminnassaan. Siinä, että tuo porukka heitettiin ulos hallituksesta, on oikeastaan kyse yhden maahanmuuttokriittisen sloganin soveltamisesta. Nimittäin ”maassa maan tavalla”. Suomessa nimittäin maan tapa on se, että kaikenlainen rasismi torjutaan, sitä paheksutaan ja laajalti katsotaan, ettei se kuulu perinteiseen suomalaiseen arvoperustaan. Rasismi kuuluu tänne yhtä vähän kuin tyttöjen sukupuolielinten silpominen. Molemmat on kriminalisoitu ja molemmat ovat vastoin maan tapaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

"Siinä, että tuo porukka heitettiin ulos hallituksesta, on oikeastaan kyse yhden maahanmuuttokriittisen sloganin soveltamisesta. Nimittäin ”maassa maan tavalla”. Suomessa nimittäin maan tapa on se, että kaikenlainen rasismi torjutaan, sitä paheksutaan ja laajalti katsotaan, ettei se kuulu perinteiseen suomalaiseen arvoperustaan."

Eikö rasismin torjuminen ja rasistin torjuminen ole kaksi eri asiaa? Eikö rasistin kanssa voi tehdä yhteistyötä edes sellaisten päämäärien hyväksi, jotka eivät ole rasistisia? Vai vaatiko Halla-Aho, että hallituksen olisi toimillaan edistettävä rasismia?

Toivon, että Suomessa ei ole vielä sellaista maan tapaa, että ihmiset, jotka ovat eri mieltä jostain asiasta, leimataan kelpaamattomiksi mihinkään yhteistyöhön.

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen

"Halla-ahon Perussuomalaiset joutui lähtemään hallituksesta siksi, että Sipilä ja Orpo torjuivat moniarvoisuuden."

Eikös se vähän niinkuin ole ollut yksi viime vuosien tärkeimmistä premisseistä, että kaikki kategorisesti olisivat moniarvoisuuden vankkumattomia kannattajia?

Käyttäjän Setarkos kuva
Sakari Vainikka

"Halla-ahon Perussuomalaiset sai potkut, siitä huolimatta, että puheenjohtaja vakuutti puolueen sitoutuvan hallitusohjelmaan." Ei siitä huolimatta vaan sen vuoksi. Hallitusohjelmaan on kirjattu maahanmuuttoa koskevia tiukkoja ehtoja, joita Sipilällä ja Orpolla ei ole ollut tarkoitus koskaan noudattaa. Näitä asioita koskeva hillotolppa sijaitsee Berliinissä.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Kuinkahan olisi mahtunut blogistin demarit samaan hallitukseen Halla-ahon klaanin kanssa? Vai onko puolueenne käsitys jakamattomasta ihmisarvosta muuttunut kuinkakin joustavaksi?

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Poliitikkojen puhunnassa loogisuus on monesti huteraa. Johdonmukaisuus heittää helposti häränpyllyä, jos verrataan tietyn ryhmän tai tietyn henkilön eri konteksteissa esittämiä perusteluja.

"Sipilä ja Orpo torjuivat moniarvoisuuden" heittäessään perussuomalaiset ulos hallituksesta. Eikö lause ole loogisesti tosi? Tai pitäisikö totuudelle hakea laajempia kriteerejä?

Kantola mainitsee luonnonoikeusajattelun. Luonnonoikeus- ja ihmisoikeusajattelusta on kiintoisa katsaus Historiallisessa aikakauskirjassa 1/2017 (Juhana Salojärvi). Linkki:
http://www.historiallinenaikakauskirja.fi/sites/hi...

Toimituksen poiminnat